عیب یابی ADSL
ابتدا با مفاهیم اولیه مربوط به ADSL آشنا میشویم و در قسمتهای بعدی نحوه نصب و استفاده و مشکلات احتمالی و در انتها فلوچارتی خلاصه جهت بررسی و رفع مشکلات احتمالی در اختیار شما قرار خواهم گذاشت.
تعریف ADSL:
ADSL مخفف عبارت Asymmetric Digital Subscriber Link به معنی "خط مشترک دیجیتال نامتقارن" و در واقع نوعی از خطوط DSL می باشد. در ارتباط DSL از خطوط تلفن معمولی برای انتقال اطلاعات با سرعت بالا استفاده می شود. با توجه به اینکه ارتباط صوتی تلفن قسمت بسیار کمی از پهنای باند سیم تلفن را اشغال می کند لذا از مابقی پهنای باند موجود برای ارتباط داده ای استفاده می شود. مزیت این روش سهولت در نصب و راه اندازی این نوع ارتباط بدون اشغال خط تلفن و همچنین ارتباط دائمی با شبکه اینترنت با سرعت بالا می باشد. اطلاق نام نامتقارن به دلیل یکسان نبودن نرخ تبادل اطلاعات در جهت ارسال و دریافت می باشد. در واقع در خطوط ADSL همواره سرعت دریافت اطلاعات (Downstream)بالاتر از سرعت ارسال (Upstream) می باشد و این به دلیل کاربرد این خطوط جهت مصارف اینترنت می باشد که در اکثر موارد حجم اطلاعات دریافتی بیشتر از ارسالی می باشد. جهت استفاده از اینترنت ADSL علاوه بر خط تلفن و اشتراک آن نیاز به یک مودم یا روتر ADSL می باشد.

مودم ADSL
برای ارتباط یک دستگاه با شبکه اینترنت از مودم ADSL استفاده می شود. در واقع مودم ADSL تنها ارتباط دستگاهی که به آن متصل شده است را با اینترنت برقرار می کند. برای برقراری ارتباط بیش از یک دستگاه با اینترنت نیاز به روتر می باشد.
لازم به ذکر است که می توان از کامپیوتری که از طریق مودم ADSL به اینترنت متصل شده است به عنوان روتر استفاده نمود ولی اشکال کار اینست که برای ارتباط سایر دستگاهها با اینترنت این کامپیوتر همیشه باید روشن باشد تا نقش روتر را ایفا کند.
انواعی از مودمهای ADSL در بازار موجود است که دارای یک پورت شبکه و یک پورت USB می باشند. با استفاده از این مودمها دو دستگاه بصورت همزمان می توانند از اینترنت استفاده کنند. با توجه به کاهش قیمت روترهای ADSL همواره استفاده از یک روتر ADSL بجای مودم برای ارتباط با اینترنت معقول تر می باشد.
روتر ADSL

روتر ADSL یا ADSL Router در واقع یک روتر می باشد که از یک مودم ADSL بصورت داخلی استفاده می کند. به بیان دیگر تلفیقی از دو دستگاه شبکه در یک دستگاه می باشد و گاهی به آن "مودم روتر" نیز گفته می شود.
در اینجا لازم می دانم نکته ای را خدمت دوستان عزیز عرض کنم. در واقع ما روتری داریم که دارای مودم می باشد پس بکار بردن اصطلاح "مودم روتردار" بسیار غلط می باشد. لطفا این مسئله را مد نظر داشته باشید. نام صحیح، روتر ADSL یا مودم روتر (ADSL Modem Router) می باشد.
روترهای ADSL در دو نوع معمولی و بیسیم (Wireless) موجود می باشند. معمولا روترها دارای 4 پورت شبکه می باشند که می توان 4 دستگاه را بطور همزمان از طریق آن به اینترنت متصل نمود. در صورتیکه بخواهیم بیشتر از 4 دستگاه را به اینترنت متصل کنیم باید از یک سوئیچ شبکه استفاده نماییم.
روترهای ADSL دارای امکانات زیادی از جمله DHCP، Firewall، NAT و . . . می باشند. از طریق واسط کاربری تحت وب (Web Interface) می توان به این تنظیمات و امکانات دسترسی داشت که کار را برای کاربران معمولی و غیر حرفه ای بسیار ساده می کند.
روتر ADSL بیسیم (wireless adsl router)

این نوع روتر در واقع تلفیقی از سه دستگاه می باشد.
- مودم ADSL
- روتر Router
- اکسس پوینت بیسیم (wireless access point)
با استفاده از این روتر تعداد زیادی دستگاه از طریق کابل شبکه یا بصورت بیسیم می توانند بصورت همزمان به اینترنت متصل شوند.
نحوه نصب مودم ADSL
- 1- سیم خط تلفن را به پورت Line اسپلیتر وصل نمایید.
- 2- سیم تلفن دیگر را به پورت ADSL اسپلیتر متصل نمایید و سر دیگر آن را به پورت Line مودم وصل کنید.
- 3- فیش آداپتور را به Power مودم متصل کنید و آداپتور را به پریز برق وصل نمایید.
- 4- مودم را روشن نمایید.
توجه: در 2 حالت میتوان مودم را نصب کرد:
- کارت شبکه (در این حالت احتیاج به نصب نیست)
- با USB که حتمآ باید با درایور مودم نصب شود.
چراغهای موجود بر روی مودم ADSL
- 1- Power: چراغ روشن و خاموش کردن.
- 2- USB: مودم با USB وصل میباشد.
- 3- LAN: مودم با LAN وصل میباشد.
-
4- ADSL: چراغ نشان دهنده رانژه انجام شده.
- 1- اگر این چراغ به طور ثابت روشن باشد نشان دهنده وصل شدن به مخابرات میباشد.
- 2- اگر این چراغ چشمک بزند مشکل احتمالآ از رانژه خط و یا در مسیر تلفن بیسیم و یا دو شاخه محافظ برق مشکل دارد.
توجه: در برخی مودم ها چراغ ALARM دارد که چنانچه این چراغ چشمک بزند مشکل یا از دوشاخه برق میباشد یا اینکه برق زیادی وارد دستگاه میشود.(شاید usb port برق زیادی وارد سیستم کرده و alarm بزند)
بعد از روشن کردن مودم و اتصال به سیستم ابتدا باید مودم کانفیگ شود.
راهنمای عیب یابی و پشتیبانی خدمات ADSL
1 – چراغ ADSL یا linkخاموش یا چشمک زن بود
a- اگر خط تلفن بوق آزاد داشت، کابل تلفن را به پورت Line مربوط به Splitter وصل کنید و کابل گوشی تلفن را پورت Phone مربوط به Splitter و کابل مودم را به پورت Modem یا ADSL مربوط به Splitter وصل کنید اگر بوق آزاد نداشت با شماره پشتیبانی باید تماس بگیرید اما برای اطمینان در آخر هم گزینه b را بررسی نمایید
b- اسپلیتر را از مدار خارج کنید و مودم مستقیم به پریز تلفن وصل کنید اگر باز هم چراغ ADSL خاموش یا چشمک زن بود با پشتیبانی تماس بگیرید.
2 - علامت ضربدر قرمز رنگ بر رویconnection مشاهده می شود
کابل Ethernet شما به صورت فیزیکی قطع شده است، کارت شبکه، کابل متصل به مودم و کارت شبکه، سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید ، و اگر مودم به صورت USB به کامیپوتر متصل است ، مودم را یکبار خاموش و روشن نمایید یا جای USB آن را در پشت کامپیوتر تعویض نمایید.
در این قسمت لازم است نکاتی را در مورد بررسی ارتباط و اینکه بعد از اتصال فیزیکی بین مودم و سیستم,سیستم چه IP گرفته است را برای شما کاربران جهت آنایی بهتر بازگو کنیم.
بعد از اتصال از طریق کابل Lan به سیستم کنار ساعت سیستم علامت Connection ظاهر میشود که ممکن است حالات مختلفی داشته باشد :
a- ضربدر قرمز روی Connection به این معنی است که کابل Ethernet شما به صورت فیزیکی قطع شده است، کارت شبکه، کابل متصل به مودم و کارت شبکه، سوکت پشت کامپیوتر و مودم را بررسی کنید ، و اگر مودم به صورت USB به کامیپوتر متصل است ، مودم را یکبار خاموش و روشن نمایید یا جای USB آن را در پشت کامپیوتر تعویض نمایید.
b- علامت زرد تعجب پیدا کند.در این حالت باید ببینیم سیستم شما چه IP گرفته است که باید نکات زیر را در این رابطه در نظر بگیرید.
باید به CMD مراجعه کرده و با تایپ دستور ipconfig/all تنظیمات پیکربندی کارت های شبکه موجود در سیستم را دید و بررسی کرد و احیانا مورد استفاده قرار داد.
در ویندوز XP
در ویندوزهای Vista و Seven و 8

برای دسترسی سریعتر به RUN ، دکمه ویندوز روی کیبورد نگه داشته و حرف R روی کیبورد را فشار دهید تا RUN اجرا شود.(این روش را همچنین می توانید در ویندوز XP اجرا کنید)
توجه داشته باشید در ویندوز های VISTA , SEVEN , 8 حتما روی فایل مورد نظر کلیک کرده و گزینه RUN AS ADMINISTRATOR را انتخاب کنید تا نتایج نمایش داده شود.
بعد از اینکه دستور مورد نظر در CMD را تایپ کردید اطلاعاتی حاوی پیکیربندی کارت های شبکه به همراه اطلاعاتی دیگر نشان داده خواهد شد.
به تصویر زیر توجه کنید:

A: دستور مورد نظر جهت دسترسی به پیکیر بندی کارت شبکه
B: نام کارت شبکه ای که به مودم ADSL متصل است
C: ای پی سیستم (از مودم دریافت کرده است)
D: ای پی مودم( ای پی ورود به تنظیمات مودم)
حال اگرdefualt IP مودم 192.168.1.1 باشد باید در گزینه C آی پی که نشان میدهد در رنج آی پی مودم باشد اگر چنین نبود دو حالت اتفاق می افتد:
a- در حالت اول آی پی از رنج 169.x.x.x میباشد که این بدان معنی است که سیستم شما آی پی نگرفته است
b- در حالت دوم آی پی غیر از رنج های اعلام شده در بالا میباشد بطور مثال:192.168.0.10
در این دو حالت چون سیستم از مودم آی پی نگرفته است باید بطور دستی به کارت شبکه سیستم آی پی داده تا آی پی مودم را به نوعی بشناسد پس به مراحل زیر توجه فرمایید
ابتدا در Control panel در قسمت کارت شبکه رفته:


و بعد از OK کردن روی آیکون کارت شبکه تغییراتی ایجاد میشود.
برای اینکه از ارتباط بین سیستم و مودم اطمینان داشته باشید در این حالت میتوانید در قسمت RUN>>>> cmd >>>>ping 192.168.1.1 را تایپ کنید که باید جوابی که در یافت میکنید بصورت زیر باشد:

حال اگر جوابی غیر از Reply به شما داده شود دو حالت دارد:
Request time out –a : که در این حالت ارتباط فیزیکی را باید بررسی کرد و دقیقا حالتی است که در ابتدای مبحث توضیح داده شد .( ارتباط فیزیکی را زمانی که علامت Connection ضربدر قرمز است باید بررسی کنیم)
Destination host unrecheable b :در این حالت باید آی پی های سیستم بررسی شود و دقیقا حالتی است که در قسمت آی پی ها توضیح دادیم.(بطور دستی زمانی آی پی میدهیم که علامت زرد تعجب روی Connection باشد)
*** در هر قسمت برای اطمینان از ارتباط Ping میگیریم.
3-چراغ link مودم شما هنگامی که با تلفن صحبت میکنید، ثابت است ولی به محض قطع شدن تماس لینک شما چشمک زن میشود (status خاموش می شود)
ممکن است که پریز تلفن شما مجهز به نویزگیر باشد؛ بنابراین ابتدا از وجود برقگیر (نویزگیر) بر روی پریزها اطمینان حاصل کنید و در صورت وجود آن را خارج کنید. (اطمینان حاصل نمایید که دو شاخه ضد برق در مدار تلفن وجود ندارد.)
4 - تمام LED های مودم شما جز POWER خاموش است
تمام کابلهایی را که به مودمADSL متصل شده است از مودم خارج و آداپتور برق را قطع کنید. 5 دقیقه مودم را خاموش نگه دارید. آداپتور مودم را دوباره وصل کنید. در زمان نوسان برق، حتما" مودم را خاموش کنید.
پرسش و پاسخ (FAQ):
1- نحوه اتصال مودم ADSL به کامپیوتر چگونه است؟
با توجه به نوع مودم اتصال میتواند از طریق usb یا ethernet و یا به هر دو شکل باشد. مودمهایی که دارای پورت ethernet هستند، قابلیت اتصال به هاب/سوییچ را نیز دارند. چنانچه اتصال مودم به کامپیوتر از طریق USB برقرار شود، حتما باید درایور مربوط به مودم را روی کامپیوتر نصب کرد. CD مربوط به درایور USB همراه با مودم تحویل داده میشود.
2- تنظیمات مربوط به مودم به چه صورت است؟
اکثر مودمها را میتوان به 2 صورت تنظیم کرد: pppoe و bridge. چنانچه مودم در حالت pppoe قرار گیرد، لازم است تنظیماتی در مودم انجام شود. کانفیگ مودم همانطور که گفته شد در سایت پیشتاز قرار داده ایم. در این حالت پس از تنظیم مودم، فقط کافیست روی ویندوز تنظیمات مربوط بهIP address ، default gatway و DNS را رویlocal area connection مربوط به مودم ADSL انجام داد. که در توضیحات همراه با تصویر نحوه آی پی دادن را توضیح دادیم. اگر مودم در حالت bridge قرار گیرد، باید تنظیماتpppoe روی ویندوز انجام شود. برای این منظور چنانچه سیستم عامل، ویندوز Vista یا XP و یاwindows server 2003 باشد باید یک(broadband connection(pppoe) به روشی که در ادامه گفته خواهد شد، در ویندوز ساخته شود. در غیر این صورت (در سیستم عاملهای 98، ME و 2000) باید از نرم افزارهای ویژهای استفاده کرد .
3 -تنظیم pppoe روی سیستم عامل ویندوز XP چگونه است؟
برای تنظیم pppeo روی ویندوز xp باید یک broadband connection به روش زیرساخته شود: ابتدا از طریق زیر به Network Connection میرویم:
در این حالت پنجره زیر باز میگردد:
در این وضعیت با انتخاب گزینه Create a New Connection پنجره زیر باز میشود:
در این حالت با انتخاب گزینه Next به صفحه بعد وارد خواهیم شد:
در این صفحه باید گزینه Connect to the Internet را انتخاب کنید و کلید NEXT را کلیک کنید. بلافاصله پنجره زیر باز خواهد شد. با انتخاب گزینه دوم "Set up my connection manually" شما قادر خواهید بود تا در مراحل بعد pppoe را تنظیم کنید.
با توجه به صفحه جدید میتوانید گزینه مربوط به pppoe را پیدا و آن را تنظیم کنید. در این صفحه نیز انتخاب دوم مورد نظر است. “Connect using a broadband connection that requires a user name and password”
سپس گزینه Next را انتخاب کنید تا صفحه بعدی باز شود.
در این صفحه شما باید یک نام برای کانکشن خود انتخاب کنید.
پس از وارد کردن اسم و کلیک کردن بر روی Next صفحه بالا که برای ورود شناسه و رمز عبور کاربر طراحی شده است باز میشود. در این قسمت شما باید Username (شناسه کاربری) و Password (کلمه عبور) را مطابق با آنچه در هنگام نصب به شما تحویل داده شده است، وارد کنید. در این صفحه دو گزینه وجود دارد که انتخاب هر دو توصیه میشود.
گزینه اول: با انتخاب این گزینه کانکشن ساخته شده برای Windows User فعلی، برای Userهای دیگر ویندوز این دستگاه نیز قابل اجرا میشود.
گزینه دوم: برای تعیین آن است که این کانکشن،کانکشن اصلی ویندوز برای اتصال به اینترنت باشد یا خیر.
سپس بر روی گزینهی Next کلیک کنید. در صفحه جدید بر روی finish کلیک کنید.
3-اسپلیتر چیست و چرا باید از آن استفاده کرد؟
اسپلیتر ابزاریست برای جدا کردن voiceو data از یکدیگر. از نظر فیزیکی قطعهایست کوچک با یک ورودی برای خط تلفن و دو خروجی برای گوشی تلفن ومودم ADSL. همانطور که میدانید یکی از مزایای سرویس ADSL استفاده همزمان از اینترنت و تلفن است. برای جلوگیری از اختلال در دو سرویس (اینترنت و تلفن) نباید دستگاههای جانبی (تلفن، فکس و ...) به صورت مستقیم بر روی خط تلفن قرار گیرند. (این بدان معناست که برای استفاده از هر دستگاهی که قرار است به صورت مستقیم بر روی خط وصل باشد، یک اسپیلیتر نیاز است.) اسپلیتر میتواند از اختلالات جانبی مانند نویز و قطع و وصلی تلفن و اینترنت جلوگیری کند.
توجه: برای اتصال بعضی از مودمها افزون بر اتصال اسپلیتر به دیگر خطها، به مودم نیز باید اسپلیتر وصل شود.
4 - تاثیرات نویز روی سرویس ADSL2+ چگونه است؟
وجود نویز یکی از عواملی است که برروی خط ADSL اختلال ایجاد می کنند وباعث بروز مشکلات متعدد میشود. در سرویس ADSL نویز به دو صورت وجود دارد:
a- نویز به صورت شنیداری بر روی بوق خط تلفن.
b- نویز برروی خط ADSL که موجب افت کیفیت سرویس میشود.
برای برطرف شدن نویز به صورت شنیداری برروی خط تلفن راهکاری ساده وجود دارد وآن استفاده از اسپلیتر (جدا کننده voice از data) است. نصب این ابزار بسیار ساده است و با استفاده از آن میتوان، نویز موجود بر روی خط را برطرف کرد .
دربارهی مورد دوم باید به این نکته اشاره کرد که سیستمها و دستگاههایی وجود دارند که برروی سرویس اینترنت اختلالات ایجاد میکنند و از کیفیت سرعت اینترنت میکاهند. برخی از عوامل ایجاد نویز عبارتاند از:
- a- کلیه دستگاههای برقی (این دستگاهها ممکن است بر روی ADSLاخلال ایجاد کنند)
- b- وجود تلفن بیسیم، کالر آی دی و فکس بر روی خط رانژه
- c- سیمکشی نامناسب و کنار هم قرار گرفتن سیم تلفن با سیمهای برق
- d- نزدیکی موبایل به مودم
5 -علل قطعیهای مکرر اینترنت ADSL چیست؟
قطع شدن سرویس به صورت پی در پی از دو عامل اصلی ناشی میشود:
- وجود نویز برروی خط میتواند اختلالاتی را بر روی اینترنت ADSL به وجود بیاورد که این مساله میتواند در مخابرات و یا در محل مشترک باشد. نسبت سیگنال به نویز باید استاندارد و مناسب باشد. گفتنیست نویزها واختلالات موقتی ممکن است قطعی پی در پی را به همراه داشته باشند.
- وجود ویروس بر روی کامپیوتر و یا شبکه مشترک میتواند موجب به وجود آمدن این مشکل شود. ویروس میتواند عواملی مانند ارسال/دریافت بیدلیل دیتا و در نتیجه اشغال شدن پهنای باند، قطع و وصل شدن مکرر و مشکلات دیگر شود. یکی از راههای تشخیص ویروس در هنگام استفاده از اینترنت استفاده از دستور netstat-on است. این دستور باید در محیط command prompt اجرا شود.
توجه: برنامههایp2p از سرورهای شخصی افرادی که در آن شبکه عضو هستند، استفاده میکند و ممکن است در همان زمان فردی از همان شبکه در حال برداشت اطلاعات از رایانه شما باشد. به همین دلیل موجب می شود که کیفیت سرویس اینترنت کاهش یابد. بنابراین سرعت سرویس هرگز با این گونه برنامهها (جانبی) سنجیده نمیشود.
6 -اختلالات تلفن بر روی ADSL به چه دلیل است؟
از آن جا که در تکنولوژیADSL، صدا و دیتا به صورت اشتراکی بر روی یک کانال، یعنی زوج سیم مسی انتقال داده میشوند، اگر شرایط لازم برای استفادهی همزمان برقرار نباشد، میتوانند بر روی یکدیگر اثر منفی بگذارند. دراغلب موارد چنین مشکلاتی، به دلیل رعایت نکردن استانداردهای لازم در اتصال اسپلیتر به خط، گوشی و یا مودم است و یا ممکن است اسپلیتر خراب شده باشد. برای مشخص شدن مشکل، پیشنهاد میشود بر روی خطی که ADSLروی آن راهاندازی شده است، فقط مودم ADSL قرار گیرد، تمامی گوشیها و اسپلیترهای موجود روی این خط جدا شوند و اینترنت تست شود. در صورت درست بودن سرویس، به کمک یک گوشی، اسپلیترها یکی یکی چک شوند. معمولا با این تست میتوان اسپلیتر خراب را پیدا کرد. همچنین استفاده از گوشیها و یا دستگاههای متعدد بر روی خطی که ADSLاز آن گرفته شده، ممکن است اختلالات این چنینی به وجود بیاورد. پیشنهاد میشود از خط ADSLاستفادههای جانبی زیاد صورت نگیرد
7 -هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطایError691 گرفته میشود.
این خطا هنگامی که username & password اشتباه درج شود، رخ میدهد. در این شرایط پیشنهاد میشود که مشترک کانکشن pppoe روی ویندوز را دوباره بسازد وusername/password خود را مطابق آنچه در هنگام نصب تحویل داده شده، وارد کند. اگر به نتیجه دلخواه دست نیافتید، با پشتیبانی تماس بگیرید
8 - هنگام connect شدن به اینترنت از طریق کانکشن pppoe، خطای Error678 گرفته میشود.
- تنظیم همزمان pppoeروی مودم و ویندوز. (هنگامی که pppoe روی مودم تنظیم شده باشد و کانکشن pppoe بخواهد برروی ویندوز نیز تنظیم شود)
- نصب نشدن صحیح درایور مودم در حالتی که مودم از طریق usb به کامپیوتر وصل شود.
- تنظیمات اشتباه مودم مانند VPI/VCI که در این رابطه میتوانید به کانفیگ های مودم در سایت مراجعه کنید.
- وصل نبودن خط تلفن به پورتline مودم.
- بروز قطعی در دیتای مرکز ارایه دهندهی سرویس ADSL نیز میتواند موجب بروز این مشکل شود. در این حالت مشترک نباید به تنظیمات اینترنت دست بزند و تا رفع مشکل باید منتظر بماند. درصورت رفع نشدن مشکل حتما با پشتیبانی تماس بگیرید.
9 -مودم connect است اما هیچ گونه send/receive انجام نمیشود
تمام کابلهایی را که به مودم ADSL متصل شده است از مودم خارج و آداپتور برق را قطع کنید. 5 دقیقه مودم را خاموش نگه دارید. آداپتور مودم را دوباره وصل کنید.معمولا در این مواقع بعد از انجام این موارد مودم به حالت قبل برگردد.
- ۹۳/۰۲/۰۳